Czym jest i jak wygląda proces weryfikacji? Dlaczego w celu jej przeprowadzenia warto się zwrócić do profesjonalistów oraz w jaki sposób ta niedoceniana czynność może przynieść wymierne korzyści?
Na powyższe pytania postaram się odpowiedzieć w cyklu artykułów, w których przedstawię to zagadnienie bazując na zawodowym doświadczeniu i konkretnych przykładach.
Czym jest i czemu służy weryfikacja wiarygodności kontrahenta? Jest to szereg czynności, których celem jest uzyskanie odpowiedzi na kilka fundamentalnych pytań związanych z sytuacją rynkową badanego podmiotu. Na ich podstawie budujemy jego obiektywny i przejrzysty obraz.
Katalog pytań, choć otwarty, zazwyczaj sprowadza się do następujących kwestii:
- Czy badany podmiot dysponuje wymaganym doświadczeniem?
- Czy badany podmiot dysponuje odpowiednim zapleczem finansowym, sprzętowym oraz pracowniczym?
- Czy badany podmiot jest właściwie zarządzany?
- Czy badany podmiot posiada przejrzystą strukturę własnościową?
- Czy w przypadku niepowodzenia przedsięwzięcia, wynikającego z winy kontrahenta, możliwe będzie skuteczne dochodzenie powstałych z tego tytułu strat?
Dlaczego zatem o odpowiedź na te pytania warto się zwrócić do profesjonalistów? Wyjaśnienie powyższych kwestii wymaga zaangażowania, wiedzy oraz znajomości metod pracy wywiadu gospodarczego. W praktyce oznacza również konieczność dyskretnych działań zmierzających do uzyskania także tych informacji, których badany podmiot ujawnić nie chce, lub do których dostęp bywa utrudniony. Kolejną istotną kwestią jest analiza zebranych materiałów oraz wyciągnięcie na ich podstawie właściwych wniosków. O ile w przypadku pytań dotyczących doświadczenia, a także potencjału, wątpliwości być nie powinno, o tyle warto w tym miejscu wyjaśnić, co oznacza właściwe zarządzanie oraz przejrzysta struktura własności. W tej kategorii prowadzący badanie umieszcza zazwyczaj dane dotyczące tego, kto faktycznie podejmuje decyzje w imieniu podmiotu i czy sytuacja osobista zarządzającego gwarantuje dochowanie należytej staranności w kierowaniu organizacją. Na taką ocenę wpływ będą miały zarówno kwestie doświadczenia zawodowego, wykształcenia, kontaktów biznesowych, ale również problemów w życiu osobistym.
Struktura własnościowa weryfikowanego podmiotu pozwala z kolei prześledzić zarówno zależność od innych podmiotów, jak również ocenić możliwości związane z rozmyciem odpowiedzialności finansowej, czy wręcz ewentualnym ryzykiem wyprowadzania funduszy. Ostatnie z pytań, związane z możliwością dochodzenia potencjalnych roszczeń majątkowych dotyczy zarówno sytuacji finansowej podmiotu, a więc posiadanych przez niego środków pieniężnych, jak również mienia ruchomego, nieruchomego, ale także ewentualnego zadłużenia, czy wręcz trwających postępowań i prawomocnych tytułów wykonawczych. Dopiero te elementy w powiązaniu z ustaloną strukturą własnościową pozwalają w pełni ocenić ryzyko zaspokojenia roszczeń.
Jakie korzyści niesie ze sobą badanie wiarygodności kontrahentów? Odpowiedź będzie zapewne nieco przewrotna. Otóż nie niesie żadnych nadzwyczajnych korzyści, które można szybko i wyraźnie dostrzec. Trzeba jednak odnotować, że nie służy ona gwałtownemu zwiększeniu zysków, ani lawinowemu napędzeniu sprzedaży. Ocena wiarygodności jest działaniem prewencyjnym, a jej rola koncentruje się na zapobieganiu stratom wynikającym ze współpracy z podmiotami, które nie są w stanie wywiązywać się ze zobowiązań oraz na ochronie przed inwestowaniem kapitału w takie podmioty. W tym przypadku zyskiem jest więc minimalizacja ryzyka poniesienia strat.
O konkretnych przykładach weryfikacji wiarygodności podmiotów, ich rezultatach, czasem niezwykle zaskakujących, opowiem w kolejnych artykułach. Zaczniemy od historii pewnego, w gorącej wodzie kąpanego dewelopera, który chciał prześcignąć kryzys.
Tytuł nieco przewrotny, ale oddający istotę problemu. Sprawdzenie partnerów biznesowych, kontrahentów, czy pracowników to temat bardzo delikatny i wymagający doświadczenia oraz zaangażowania.
Wyobraźcie sobie, że włamujecie się do banku, fabryki lub centrum przetwarzania danych i mało, że nie grożą wam za to żadne konsekwencje, to jeszcze zarabiacie pieniądze. Brzmi ciekawie? I tak jest!
Nieuczciwy lub niewiarygodny kontrahent to zmora przedsiębiorcy. Czy chodzi o wyłudzenia towarów, pospolite oszustwa, czy też karuzele VAT, ich konsekwencje mogą doprowadzić do upadku każdą firmę.
Masz czasem wątpliwości, co do wierności swojej drugiej połowy? Każdy czasem przez to przechodzi. Ważne, by wiedzieć, na co zwracać uwagę.
Tytuł nieco przewrotny, ale oddający istotę problemu. Sprawdzenie partnerów biznesowych, kontrahentów, czy pracowników to temat bardzo delikatny i wymagający doświadczenia oraz zaangażowania.
Wyobraźcie sobie, że włamujecie się do banku, fabryki lub centrum przetwarzania danych i mało, że nie grożą wam za to żadne konsekwencje, to jeszcze zarabiacie pieniądze. Brzmi ciekawie? I tak jest!
Zapraszamy do kontaktu:
tel.: +48 607 266 540
pon.-sobota 8.00-19.00
📞︎
607 266 540
✉︎